Vi monterar nya torkarblad på BMW E61
Här byter vi till nya torkarblad på en BMW 5-serie E61.
Denna klassiker från BMW har tidigare varit utrustad med Proparts flatblade torkarblad de senaste 14 månaderna, vilket du kan läsa om i gårdagens bloggartikel här.
Proparts torkarbladen är faktiskt fortfarande i gott skick men nu var det dags att byta dem och därmed fortsätta testa olika torkarblad, vilket vi genomför löpande för att alltid kunna ha så god kännedom som möjligt om de produkter vi säljer.
I och med att de gamla bladen är i bra skick så sparas dem i skuffen som backup. Miljövänligt och som sagt väldigt bra att ha med sig i bilen som säkerhet. Man vill ju inte bli strandsatt i ett regnoväder bara för att något har hänt med torkarbladen, då är det bra med ett extra kit vindrutetorkare som är redo att ta över.
De nya torkarbladen till denna BMW 5-serie E61 blev av en modell som faktiskt är en utgående produkt hos oss, nämligen PJ teamValeo med artikelkod FB324.
Dessa flatblade torkarblad kan du klicka hem till ett dunderbra pris i vår kategori för "Utgående varor". Där finns även billiga torkarblad till andra bilmodeller.
Torkarbladen är i längden 600/580 mm och är specifikt framtagna för just BMW 5-serie E60 / E61, vilket står på förpackningen också. Fästena är av typen Pinch-Tab.
Vi börjar med att ta fram de nya torkarbladen ur förpackningen och lägger dem på motorhuven. Detta repar inte lacken vanligtvis men om du känner dig tveksam, lägg bladen åt sidan istället, exempelvis inuti bilen.
Torkararmarna går att fälla upp till ett läge som håller bladen ovanför rutan. Motorhuven behöver ej öppnas. Var noga med att armarna inte faller ned på glaset, det kommer garanterat orsaka en spricka i sådana fall! Som synes på bilden så har E61 ett pinch-tab fäste, man klämmer ihop ("pinch" på engelska) två små "vingar" i undre bakre delen av adaptern. Sedan kan man dra fram torkarbladet från armen.
När de gamla bladen är dän så ska de nya på plats. Såhär ska det för övrigt INTE se ut, då har adaptern inte klickat i tillräckligt mycket på torkararmen. Man kan nästan tro att det är ett knappfäste, men så är inte fallet, det är som sagt en pinch-tab och bägge "krokarna" i armen ska på plats hela vägen tills det tar stopp i adaptern.
Det ska se ut såhär när adaptern är korrekt monterad.
Nu är båda torkarbladen på plats och bilen är redo att tackla regn, rusk och smuts. Bytet bör gå på max 1 minut i de flesta fall, det är bara att klämma, dra och sedan trycka dit de nya tills det säger klick.
För dig som är uppmärksam så har vi glömt att torka rent vindrutan med fönsterputs innan de nya torkarbladen monterades. Eller mer korrekt, vi har faktiskt struntat i det avsiktligen och lämnat kvar pollen, smuts och damm för att se hur de nya torkarbladen tar sig an utmaningen. Det är ju ett test som sagt och då får det inte vara perfekta förutsättningar. =)
Annars rekommenderar vi alltid att framrutan görs rent med glasrengöring (fönsterputs) så att man får ut det bästa möjliga resultatet av de nya torkarbladen och dessutom håller glaset i gott skick.
Trevlig kväll!
MVH,
Torkarblad.nu
PJ FB324 Flatblade Kit BMW E60/E61 &...
Komplett kit fram med flatblade torkarblad till BMW...
Komplett kit fram med flatblade torkarblad till BMW 5-serie Sedan E60 2004-2010, BMW 5-serie Touring (Kombi) E61 2004-2010, BMW 6-serie Coupé E63 2003-2010 och BMW 6-serie Cabriolet E64 2004-2010! PJ FB324, team Valeo.
Lämna en kommentar