Vad är torkarblad för något?

Torkarblad används för att torka bort regn, snö och smuts från en ruta, ofta hos bilar men även andra fordon. Vanligtvis är det framrutan som är utrustad med torkarbladsfunktion.

Torkararm med torkarblad

Torkarbladen sitter monterade på torkararmar som drivs av en torkarmotor. Denna motor är i de flesta fordon elektrisk men det finns även hydrauliska motorer.

Hos sédan-bilar så används torkarblad främst till framrutan, men kombibilar, minivanar, skåpbilar, hatchback och andra bilar med bakrutan långt bak är ofta utrustade med torkarblad till just bakrutan också, eftersom de är mer utsatta för vägdamm osv.

Där det finns torkarblad så finns även spolarvätska, vilket gör att torkarbladen kan fungera bra även om det inte regnar eller snöar ute, t ex. en varm och solig sommardag när rutan blivit skitig av damm och annan smuts längs vägen.

Spolarvätska är en slags rengöringsvätska och kan jämföras med fönsterputsmedel. Spolarvätska finns numera både som sommarversion och vinterversion, där skillnaden är att sommarspolarvätskan inte kan användas vid minusgrader, då den i så fall fryser och kan förstöra spolarpumpen, samt givetvis att det inte kommer fram någon spolarvätska på rutan.

Spolarmunstyckena är den del därifrån spolarvätskan sprayas på vindrutan eller bakrutan och dessa munstycken brukar ofta vara placerade på motorhuven eller plasten nere vid vindrutan, men det kan även vara så att munstyckena är inbyggda i torkararmarna.

Förr i tiden, på äldre bilar med framlampor i äkta glas, så brukade det också finnas torkarblad till strålkastarna. Detta var extra vanligt hos bilmodeller från Saab och Volvo. Idag är dock de flesta strålkastare tillverkade av plast och då fungerar det inte så bra med torkarblad, med anledning av att de helt enkelt skulle repa plasten efter bara en torkning (det finns dock bilar med torkare till strålkastare som är i plast, exempelvis första generation Volvo S40/V40). Istället så är många nyare bilar utrustade med högtrycksspolning till lamporna, särskilt om bilen har xenonlampor då det är lag på det. Även bilar med halogenbelysning kan ha högtrycksspolning, eller åtminstone vanlig spolning av lamporna.

Visste du förresten att äldre USA-bilar och andra äldre veteranbilar var utrustade med torkarblad där man enbart kunde byta gummibladet när det blev förbrukat? Smidigt va!? Detta går även att göra på nyare torkarblad, men det blir en del jobb.

Torkarblad finns för övrigt till fler fordon än bara bilar, såsom en del flygplan, tåg, spårvagnar, båtar & fartyg, bussar med mera.

P.S. På engelska heter torkarblad = Wiper Blade eller Windshield Wiper Blades. På tyska heter de Wischblatt. Behövs fler översättningar så rekommenderar vi Google Translate.

Olika flatblade torkarblad

Torkarblad bakruta

Spolarmunstycke framruta

Spolarvätska på framruta

Lampa varning för låg spolarvätskenivå

Spolarvätskebehållare i motorrum

Dolt spolarmunstycke xenonstrålkastare

Spolarmunstycke bakruta

Historik

Torkarblad uppfanns ungefär samtidigt som när bilindustrin tog fart, och bilar började massproduceras, i början av 1900-talet. Detta är en av de viktigaste uppfinningarna och detaljerna på ett fordon, och det spelar ingen roll hur ny och dyr en bil är, om torkarbladen inte fungerar så får de lika stort problem som en äldre bil.