Ställa in torkararmarna

För att torkarbladen ska fungera bra på rutan så krävs det att torkararmarna är korrekt inställda, det vill säga att torkarbladen placerar sig långt ner på vindrutan när de inte används men samtidigt täcker större delen av utan när de börjar torka, så att man får ett så bra och fritt synfält som möjligt, allt detta i kombination med att torkarbladen varken tar emot i plasten nere vid vindrutan eller torkar över kanten på glaset när de når som högst.

Torkararmarna är nästan alltid rätt justerade från fabrik, men det kan hända att de ändras lite under årens lopp eller att man behöver lossa dem vid reparation eller dylikt. Byter man bilruta hos en glasmästare så behöver de i princip alltid demontera torkararmarna på bägge sidor och givetvis sköter de då även monteringen, men det kanske ändå inte blev som förut, det man är van vid.

Att ställa in torkararmarna är inte så värst svårt, men det kan kräva lite tålamod, särskilt på vissa bilar som har en mycket liten marginal, t ex. ett par Volvo-modeller som nyare V70, V60 men även många andra bilmärken och modeller.

Det man behöver är ett verktyg för att demontera eventuellt lock över muttrarna som håller fast armarna, och därefter en hylsnyckelsats för att skruva bort muttrarna.

De vanligaste storlekarna man behöver på hylsorna är 13 mm, 14 mm, 15 mm, 16 mm och 17 mm, men det finns även bilar som har 12 mm och andra ovanliga mått.

När muttrarna är dänskruvade så kan man prova att fälla upp torkararmarna och försiktigt vicka dem fram och tillbaka, för att se om de lossnar. Sitter de väldigt hårt så kan man prova med rostlösning och vänta ett tag, och skulle det heller inte fungera så är det avdragare som gäller. Uppskattningsvis så behövs avdragare på cirka 1-2 av 10 bilar, så det är inte särskilt vanligt.

När torkararmarna är loss så justerar man dem till en position ganska långt ner på rutan och ser till så att förar- och passagerarsidan ej tar emot i varandra. Muttrarna ska sedan skruvas åt samtidigt som armarna hålls raka och ej ändras alltför mycket under åtdragningen.

Nu när torkarbladen ska testas så rekommenderar vi att man startar bilen och sprayar hela rutan med fönsterputs, och därefter kör igång torkarbladen på högsta hastighet. Anledningen till detta är att torkarmotorn som driver torkararmarna får sin fulla kraft med motorn igång, och putsmedlet på vindrutan är tänkt att fungera som regnvatten och ge mindre friktion, på så sätt man kan se om torkarbladen går över vindrutan och ut på lacken, istället för att man får sig en överraskning i ett regnoväder när man är ute och kör.

Justera torkararmar

Justera torkararmar

Justera torkararmar

Justera torkararmar

Nedfällda torkararmar