Torkarblad till el-bilar?

Behövs det några särskilda torkarblad till elbilar? Är det futuristiska vindrutetorkare på en Tesla Model 3, VW ID3, Polestar och andra bilmodeller som drivs med el? Kostar bladen tusentals kronor? Behöver en verkstad byta torkarbladen?

Nej, det är moderna myter. Faktum är att el-bilar använder samma torkarblad som de flesta andra bilar, åtminstone i det stora hela.

Givetvis kan det finnas någon enstaka bilmodell som är utrustad med en speciell typ av torkarblad, men det gäller ju inte enbart elbilar utan oavsett om dem drivs av bensin, etanol, diesel eller el osv.

Det som däremot kan skilja litegrann är att man oftast behöver ställa in torkararmarna i ett så kallat serviceläge, då dem brukar gå ner under motorhuven för bästa aerodynamik på bilen (gäller även många nyare bensin- och dieselbilar för den delen). Kika i din bils instruktionsbok om hur man aktiverar serviceläget, sedan är det bara att byta ut torkarbladen precis som vanligt. PS, serviceläget gör alltså att torkarmotorn höjer upp torkararmarna en bit ovanför motorhuven eller nästintill vertikalt, varav huven inte är ivägen.

Här är ett par elektriska bilmodeller som använder "vanliga" flatblades torkarblad: BMW i3, BMW i4, Kia EV6, Polestar, Tesla Model 3, VW ID.3, Volvo C40 Recharge.. och givetvis många flera! Och när vi skriver vanliga torkarblad så menar vi som sagt utan någon särskild utrustning. :)

OBS, kontrollera alltid hur torkarbladen ser ut på just din bil innan köp av nya, exempelvis om du ändå mäter bladen (ifall du beställer här på Torkarblad.nu), då ser man ganska tydligt om adaptern är av en mer förekommande typ/design.

Hör gärna med oss om du behöver hjälp, vi finns alltid här för att besvara alla typer av frågor gällande torkarblad. :)

Kör försiktigt.

Torkarblad på en Volvo XC40 Recharge el-bil