Olika typer av torkarblad
Generellt sett så kan man säga att det finns två (eller tre) olika typer av torkarblad på marknaden, som är till bilar alltså.
Den ena modellen är den klassiska metallramskonstruktionen som passar lite äldre bilar.
Den andra modellen är de nyare aerodynamiska torkarbladen vars hela konstruktion i princip är en fjäder som ligger ann mot rutan när torkararmarna fälls ner.
De nyare slimmade och aerodynamiska bladen (kallade Flatblade) brukar dock inkludera flera olika plastfästen så att de även passar äldre bilmodeller, dock är det inte tvärtom för de äldre klassiska torkarbladen, de passar ofta bara äldre bilar.
Fördelen med de nyare vindrutetorkarbladen är att de inte är lika känsliga för vinden vid högre hastigheter, exempelvis på motorväg, dvs. de tenderar inte att skaka och hoppa över rutan när man kör igång torkarna. Dessutom är de mer moderna och ser lite snyggare ut också.
Det finns även en tredje uppstickare på senare tid, som kallas hybridblad. Dessa är en kombination av aerodynamiska och metallramskonstruktion, då grunden är en metallram medan det är som en slags kåpa över allting, som gör bladet aerodynamiskt. Fiffigt va!?
Notera att torkararmarna på äldre bilmodeller, och även nyare, kan vara utrustade med extra spoilers för att bättre fungera vid höga hastigheter, så de klassiska bladen kan på så sätt ha lika bra aerodynamik som nyare. Viktigt! Hos vissa bilmodeller så kan denna extra spoiler (vinge) på torkararmarna förhindra att man kan montera nyare blad där det egentligen sitter vanliga! Kontrollera detta i förväg, så att det finns utrymme.
Klassiskt torkarblad med metallramskonstruktion nedan:
Modernt aerodynamiskt flatblade torkarblad:
Klassiskt torkarblad med separat vinge / spoiler:
Klassiskt torkarblad med separat vinge / spoiler: