Byta torkarblad

En tumregel är att man bör byta torkarblad varje halvår upp till ett år, eller varje gång man skiftar däck, dvs. en gång på våren och en gång på hösten. På så vis behåller man en god sikt och blir en mer säker förare, både för sig själv och sin omgivning. Dåliga torkarblad förstör även vindrutan i form av repor, vilket kan bli dyrt att byta ut då det ofta inte går på försäkringen, samt givetvis är det en säkerhetsrisk som då även finns kvar när man väl byter till nya blad, eftersom reporna bli väl synliga i solljus. Har man väl fått repor på rutan så kan det hjälpa litegrann med glaspolering (glass polish), ger det ett försök, annars är sista utvägen att man helt sonika byter rutan.

Alla kan byta torkarblad själv, det är ingen svår grej, bara man har rätt längd på bladen och rätt fäste till torkararmarna!

Börja med att inspektera befintliga torkarblad, sitter de fast ordentligt med fästena som används? Notera då vilket fäste som behövs och ta fram samma fäste ur förpackningen till de nya torkarbladen (det brukar medfölja en mängd olika adaptrar). Sedan är det bara att klicka bort fästet och byta.

Prova gärna fästet separat på torkararmen utan att montera torkarbladet, så ser man direkt om det stämmer.

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad

Hur man byter torkarblad