Torkarblad på besiktningen
Besiktning och torkarblad, vad gäller egentligen för olika scenarier?
I detta blogginlägg ska vi reda ut hur besiktningen ser på saker och ting ifall torkaren fram eller bak inte riktigt fungerar som de ska. Även ämnet strålkastarrengöring diskuteras här.
Vi vill dock börja med att ge ett stort tack till Bilprovningen som har återkommit till oss med dessa uppgifter och bekräftelser. TACK!
Då kör vi igång!
Här kommer en snabb sammanfattning innan vi går in mer i detalj på allting:
PS, Vanlig 2:a = underkänd och krav på efterkontroll, medan 2x (villkorlig tvåa) = underkänd men inget krav på efterkontroll..
- Torkaren fram är helt ur funktion = 2:a, underkänd med krav på efterkontroll
- Torkarbladen fram är dåliga = 2x, underkänd men inget krav på efterkontroll
- Torkaren bak är helt ur funktion = Ej underkänd, denna punkt kontrolleras ej
- Torkarbladet bak är dåligt = Ej underkänd, denna punkt kontrolleras ej
- Spolaren fram är ur funktion eller tom = 2x, underkänd men inget krav på efterkontroll
- Spolaren bak är ur funktion eller tom = Ej underkänd, denna punkt kontrolleras ej
- Torkaren fram ställer sig i siktfältet i viloläge = 2x, underkänd men inget krav på efterkontroll
- Torkaren fram är för långsam = 2x, underkänd men inget krav på efterkontroll
- Strålkastarrengöringen är ur funktion, original halogen = Ej underkänd, denna punkt kontrolleras ej
- Strålkastarrengöringen är ur funktion, original xenon = 2x, underkänd men inget krav på efterkontroll
Viktigt! Är bilen underkänd men utan krav på efterkontroll så måste felet/felen åtgärdas SNARAST, givetvis! Är det samma fel vid nästa besiktning så blir det en vanlig tvåa med efterkontroll.
Nu går vi in mer specifikt på varje exempel:
Vad händer om torkaren fram inte fungerar överhuvudtaget? Dvs. torkarna startar inte alls av någon anledning, det kan exempelvis röra sig om att torkarmotorn är defekt, knappen inuti bilen inte funkar eller länkaget som har gått isär till torkararmarna. Jo i så fall blir det såklart en vanlig 2:a, som innebär efterkontroll.
Men om "enbart" torkarbladen är dåliga då? I så fall blir det en tvåa med villkor, så kallad 2x, vilket betyder att bilen är underkänd MEN du behöver ej komma tillbaks för en efterkontroll, utan felet ska åtgärdas fortast möjligt. Är det samma fel inför kommande besiktning så blir denna villkorliga 2:a en vanlig 2:a med krav på efterkontroll.
Om bakrutetorkaren är ur funktion så händer dock ingenting på besiktningen, då den inte ingår i kontrollen.
Spolarvätskan fram funkar inte = 2x, underkänd men inget krav på efterkontroll. I detta fall kan det både röra sig om att spolarvätskan helt sonika är slut (glömt att fylla på?), men även att det är något fel på spolarvätskesystemet, såsom att spolarpumpen är dålig, någon slang som lossnat eller spolarmunstyckena som inte sprayar tillräckligt för att nå upp till vindrutan.
Spolarvätskan bak funkar inte = Händer ingenting, den kontrolleras heller inte, likt torkarfunktionen till bakrutan.
Nu bli det lite mer "avancerade grejor" då vi föreställer oss följande scenarier:
Torkarbladen fram ställer sig i siktfältet i viloläge (när de är avstängda), detta medför en tvåa utan krav på efterkontroll. Det kanske rör sig om att torkarmotorn är defekt (så att den inte känner av lägena) eller helt enkelt felaktigt inställda torkararmar.
Om torkarmotorn i sig rentav är för slö (eller begränsas av intervallfunktionen som är defekt)? Då får bilen en 2x (villkorlig tvåa) = underkänd, men inget krav på att dyka upp igen för efterkontroll.
Vi avslutar med att nämna en sista sak, och det gäller torkare och spolning till bilens strålkastare (rengöring av strålkastarna).
Om du har en äldre bil med både spolarvätska och torkarblad till lamporna fram (Saab, Volvo osv.) så behöver denna anordning inte fungera vid besiktningen, förutsatt att bilen INTE är utrustade med Xenon som original. Har bilen däremot Xenonlampor (som original) så måste högtrycksspolningen eller vanlig spolare + torkarbladen fungera, annars är den underkänd med en 2x, som ju innebär att du på eget ansvar måste åtgärda felet snarast.
För att förtydliga detta med strålkastarrengöring så följer tre exempel:
Volvo V70 2004 med halogenstrålkastare, vanlig spolning och strålkastarblad - Rengöringen fungerar ej = Inget som kontrolleras då det är halogen.
Volvo V70 2004 med xenonstrålkastare, vanlig spolning och strålkastarblad - Rengöringen fungerar ej = Underkänd (2x) utan krav på efterkontroll (bägge grejorna måste funka, dvs. spolning och torkarbladen till strålkastarna, det räcker inte med enbart spolningen då det inte är högtrycksspolning).
Volvo V70 2005 med xenonstrålkastare, högtrycksspolning - Rengöringen fungerar ej = Underkänd (2x) utan krav på efterkontroll (dessa lampor har enbart högtrycksspolning då linsen är i plast istället för glas, som tidigare årsmodell 2004 hade).
Vi hoppas att du har lite mer kött på benen nu vad beträffar torkare samt spolarvätska och vad besiktningen/lagen säger om detta.
Vill du läsa mer ingående om reglerna i sig så ska dem finnas med i Transportstyrelsens Författningssamling oss veterligen, besök deras sida här: Transportstyrelsen - Författningssamling
Ha det gött och trevlig helg!
Mvh
Torkarblad.nu
Lämna en kommentar