Taggar

torkarblad flatblade flatblade.nu torkarblad.nu webshop e-butik försäljning av torkarblad vindrutetorkare återanvänd återanvändning återanvända miljövänligt miljö miljön tips och förslag trico flex trico force jämförelse vs trico torkarblad beam blade premium torkarblad uppgradera torkarblad bak baktorkare baktorkarblad bakrutetorkare torkarblad bakruta bak bakruta uppdatera uppgradering trico trico rear multi-clip plastintegrerad plastblad metallblad stålblad flat style ford crown victoria crown vic copcar polisbil police car logo logga logotype klassisk klassiska loggan tillbaka återigen sociala medier facebook instagram torkarblad online klarna klarna checkout snabbkassa kassa torkarblad.nu kassa checkout beställa köpa köpa torkarblad vinterväder minusgrader frost is kyla snö vinter framruta vindruta bilruta refill gummi¨ alca germany alca germany volvo xc60 volvo v60 volvo s60 refillgummi ersättningsgummi prisvärt 2-pack 700 mm 28 tum banköverföring betalmetod betalning klarna payments enkel betalning smidig betalning betala med klarna spolarvätska säsong sommar sommarspolarvätska kallt vintertid Alca WINTER wiper blades winter utgående varor valeo kit set komplett kit utgående produkter gör ett fynd låga priser fynd heyner heyner torkarblad heyner germany sortiment produktsortiment super flat premium buggrapport felrapportering konventionella torkarblad flatblade torkarblad statistik hemleverans leverans samma dag paket värnamo omnejd småland tesla model 3 tesla m3 model 3 tesla torkarblad spolare 16mm nya bilmodeller metallram metallramskonstruktion klassiska dodge challenger retro gott nytt år gott nytt 2024 happy new year 2024 enklare beställning order varukorg kunskapsbank information nyttig info byta torkarblad återvinna torkarblad torkarblad till el-bilar rengöra torkarblad renovera torkarblad lager i sverige svensk butik arbete pågår uppdatering ny webshop värmebölja sommarvärme värme slask vinterland vattenavvisande vattenavrinnande hydrofobisk effekt ny hemsida ny design

Senaste artiklar

  • Nu hittar ni hit via Flatblade.nu
    Flatblade.nu tar er numera till Torkarblad.nu, och planerna framöver är att lansera en...
    0 kommentarer
  • Återanvänd torkarbladen
    Släng inte de gamla torkarbladen, återanvänd dem istället genom att hitta på något kul...
    0 kommentarer
  • Trico Flex vs Trico Force
    Vad är det egentligen som skiljer mellan dessa premium torkarblad från TRICO® som heter...
    0 kommentarer
  • Uppgradera till flatblade bak
    Har du ett vanligt plastblad eller stålblad till bakrutan och vill uppgradera till...
    0 kommentarer
  • Flatblade på Crown Victoria
    Kan man montera flatblade aerodynamiska torkarblad på en Ford Crown Victoria? Absolut!
    0 kommentarer
  • Klassiska loggan är tillbaka
    Nu är den klassiska Torkarblad.nu-logotypen tillbaka här på hemsidan och den temporära...
    0 kommentarer

Spolarvätska efter säsong

25 Visningar 0 kommentarer person Skrivet av: Jonathan Petersson list I: Torkarbladsbloggen

Har du sommarspolarvätska under sommaren? Och "vanlig" spolarvätska under de kyligare delarna av året?

Då är det extra viktigt att man inte glömmer att verkligen byta ut sommarspolvätskan när temperaturen börjar närma sig noll grader, annars kan det bli lite tråkigt om det vill sig illa.

Hur gör man då för att byta? Ja det bästa är ju att helt enkelt planera in så att man använder upp all sommarspolarvätska innan det blir alltför kallt, och sedan fylla på med vanlig.

Men om man har en halvfull spolarvätskebehållare i motorrummet, och behållaren är på låt säga 8 liter totalt, så kanske man kan fylla hälften med en koncentrerad spolarvätska, som då gör att blandningen klarar runt minus 30 grader eller lägre.

För att kontrollera fryspunkten så rekommenderas det att man har ett verktyg (testinstrument) för detta, så att man inte riskerar något och gissar sig fram (ifall man inte vet den exakta mängden respektive vätska).

Om spolarvätskan skulle frysa (exempelvis sommarspolarvätska under vintern) så kan detta orsaka problem med spolarsystemet. Vätska som fryser tenderar att expandera, vilket gör att plastkopplingar, spolarmunstycken osv. kan spricka upp. Även spolarpumpen och ledningar osv. kan ta skada om man har otur. Tänk dig ett vattenglas i frysen, det spricker ganska så bra när vattnet frusit.

Vill man vara på den säkra sidan året runt, om man är lite glömsk av sig, så är det bäst att köra på vanlig färdigblandad spolarvätska.

De flesta färdigblandade spolarvätskor, som man finner i olika butiker, brukar ha en fryspunkt på cirka -18 grader Celsius, och det funkar för det mesta i större delen av Sverige. Ibland kanske detta inte räcker, särskilt i Norrland, varav det är bäst att köpa koncentrerad, som man då blandar själv efter instruktionerna för att få det frysskydd man söker. Oftast så är 1 del vatten och 1 del koncentrerad spolarvätska lika med minus 30 graders frysskydd (Celsius), generellt uttryckt.

Kom dock ihåg att alltid läsa på förpackningen av spolarvätskan vad som gäller, då det skiljer sig mellan olika märken.

Men vad gäller för tabletter som man stoppar ner i spolarvätskebehållaren, vad är det för något egentligen? Jo det är spolarvätska i tablettform skulle man kunna säga, som är väldigt koncentrerad. Man lägger helt enkelt i en tablett i behållaren och fyller på med vatten. De flesta sådana tabletter motsvarar 4 liter spolarvätska (1 tablett). Det är dock SUPERVIKTIGT att komma ihåg, att dessa tabletter motsvarar sommarspolarvätska och ej kan användas under vintern, åtminstone de som vi har sett. Ganska smidigt att ha med sig i handskfacket under sommaren, då det bara krävs vatten för att "skapa" spolarvätskan ihop med tabletten. Perfekt vid en roadtrip!?

Notis: Alla temperaturer som diskuteras ovan är i Celsius. :)

Väl mött
Torkarblad.nu

Lämna en kommentar

Observera att kommentarer måste godkännas innan de publiceras
Söndag Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Januari Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December