Spolarvätska efter säsong
Har du sommarspolarvätska under sommaren? Och "vanlig" spolarvätska under de kyligare delarna av året?
Då är det extra viktigt att man inte glömmer att verkligen byta ut sommarspolvätskan när temperaturen börjar närma sig noll grader, annars kan det bli lite tråkigt om det vill sig illa.
Hur gör man då för att byta? Ja det bästa är ju att helt enkelt planera in så att man använder upp all sommarspolarvätska innan det blir alltför kallt, och sedan fylla på med vanlig.
Men om man har en halvfull spolarvätskebehållare i motorrummet, och behållaren är på låt säga 8 liter totalt, så kanske man kan fylla hälften med en koncentrerad spolarvätska, som då gör att blandningen klarar runt minus 30 grader eller lägre.
För att kontrollera fryspunkten så rekommenderas det att man har ett verktyg (testinstrument) för detta, så att man inte riskerar något och gissar sig fram (ifall man inte vet den exakta mängden respektive vätska).
Om spolarvätskan skulle frysa (exempelvis sommarspolarvätska under vintern) så kan detta orsaka problem med spolarsystemet. Vätska som fryser tenderar att expandera, vilket gör att plastkopplingar, spolarmunstycken osv. kan spricka upp. Även spolarpumpen och ledningar osv. kan ta skada om man har otur. Tänk dig ett vattenglas i frysen, det spricker ganska så bra när vattnet frusit.
Vill man vara på den säkra sidan året runt, om man är lite glömsk av sig, så är det bäst att köra på vanlig färdigblandad spolarvätska.
De flesta färdigblandade spolarvätskor, som man finner i olika butiker, brukar ha en fryspunkt på cirka -18 grader Celsius, och det funkar för det mesta i större delen av Sverige. Ibland kanske detta inte räcker, särskilt i Norrland, varav det är bäst att köpa koncentrerad, som man då blandar själv efter instruktionerna för att få det frysskydd man söker. Oftast så är 1 del vatten och 1 del koncentrerad spolarvätska lika med minus 30 graders frysskydd (Celsius), generellt uttryckt.
Kom dock ihåg att alltid läsa på förpackningen av spolarvätskan vad som gäller, då det skiljer sig mellan olika märken.
Men vad gäller för tabletter som man stoppar ner i spolarvätskebehållaren, vad är det för något egentligen? Jo det är spolarvätska i tablettform skulle man kunna säga, som är väldigt koncentrerad. Man lägger helt enkelt i en tablett i behållaren och fyller på med vatten. De flesta sådana tabletter motsvarar 4 liter spolarvätska (1 tablett). Det är dock SUPERVIKTIGT att komma ihåg, att dessa tabletter motsvarar sommarspolarvätska och ej kan användas under vintern, åtminstone de som vi har sett. Ganska smidigt att ha med sig i handskfacket under sommaren, då det bara krävs vatten för att "skapa" spolarvätskan ihop med tabletten. Perfekt vid en roadtrip!?
Notis: Alla temperaturer som diskuteras ovan är i Celsius. :)
Väl mött
Torkarblad.nu
Lämna en kommentar