Glöm inte byta ut sommarspolarvätskan!
Hög tid att byta ut sommarspolarvätskan!
Spolarvätska avsedd för sommaren, så kallad sommarspolarvätska, klarar inte minusgrader och kan därmed frysa när temperaturen börjar krypa neråt.
Detta kan orsaka skador på flera komponenter vad gäller spolarvätskesystemet om man har otur, såsom spruckna spolarvätskebehållare, rör, slangar, spolarmunstycken osv.
Därför är det viktigt att ersätta eventuell sommarspolarvätska med en spolarvätska som klarar minusgrader, innan vintern tågar in på allvar.
Om man enbart har en mindre mängd kvar i behållaren så brukar det fungera galant att helt sonika fylla upp med "vanlig" spolarvätska, vilket då späder ut den och ger styrka inför minusgrader. Därefter kan man fylla på löpande efter användning för att till slut få ut all gammal sommarspolarvätska.
Är behållaren full dock, så blir det lite besvärligare. I teorin så "kan" man spola ur hela spolarvätskebehållare på framrutan, men det är inte så praktiskt eller miljövänligt för den delen! Det bästa är givetvis om man har en liten handpump alternativt en elektrisk pump och för över den till en tom dunk, vilket man sedan kan spara i garaget eller dylikt inför våren.
Hur kollar man spolarvätskan?
Kanske är det så att du inte minns vad som är i behållaren i motorrummet, då kan man använda sig av så kallade glykolprovare, vilket finns både som analogt och optiskt instrument. Dessa mäter bl.a. frostskyddsnivån i både kylarvätska och spolarvätska.
Så, glöm inte att se över ert spolarvätskesystem inför minusgraderna!
Varma hälsningar,
Torkarblad.nu
6st Tabletter Spolarvätska (24 liter)
Sommarspolarvätska i tablettform, 1 st tablett ger...
Sommarspolarvätska i tablettform, 1 st tablett ger uppemot 4 liter spolarvätska, vilket blir uppåt 24 liter spolarvätska då det ingår 6 st koncentrerade tabletter. Perfekt att ha med sig på resan exempelvis.
Lämna en kommentar