Flatblade i början av 2000-talet
Flatblade torkarblad kort historia.
De första flatblade torkarbladen från Valeo, TRICO med flera lanserades under 1990-talet / början av 2000-talet, runt 2001, 2002 och däromkring.
Då var dessa torkarbladen främst monterade som OEM på nya bilar, som rullade ut från bilfabrikerna, exempelvis vissa bilmodeller från franska Renault, Peugeot, tyska BMW och så vidare. Det var med andra ord inget man såg i de lokala butikerna, som eftermarknadstillbehör, där hängde det fortfarande traditionella blad i hyllorna.
Några år senare började torkarbladstillverkarna rulla ut flatblade torkarbladen i handeln, för att på så sätt ge kunderna möjlighet att eftermontera flatblades på sina bilar som var utrustade med konventionella torkarblad.
Flat blade (även kallade beam blade) torkarblad har en ledlös design och integrerad aerodynamisk spoiler, vilket gör att torkarbladet ligger an mot glaset med ett jämnt tryck samtidigt som vinden trycker bladet mot rutan. Som ytterligare plus i kanten så kan torkarbladen inte frysa/bilda is i några "leder", i och med att det inte har några. Tack vare flatblade torkarbladens alla egenskaper så känns de även mer moderna utseendemässigt jämfört mot konventionella torkarblad i metallramskonstruktion.
På bilderna här nedanför har vi plockat fram två sprillans nya Valeo Flatblade blad från "begynnelsen", dvs. början av 2000-talet! Under dessa årtal hette torkarbladen "PJ" eller "PJ Visualis" (PJ teamValeo), vilket härstammar från "Paul Journée" enligt de uppgifter vi tagit till oss. Hans franska företag, vid namn "PJ", började tillverka torkarblad för en sisådär 60 år sedan och gick sedan samman med Valeo.
Som ni kan se så är grundprincipen samma som idag, fast just dessa blad har ingen heltäckande spoiler utan en "vinge" i gummi, dvs. gummiprofilen som torkar rutan sträcker sig även uppåt för att fungera som en spoiler. Metallskenan (fjäderskenan) är synlig på PJ-bladet medan PJ Visualis-bladet har ett plastöverdrag runtom.
Idag brukar de flesta flatblades ha en spoiler bestående av plast/separat gummi, det är inte en del av gummiprofilen.
Flat Blade torkarblad har successivt tagit över nybilsmarknaden och eftermarknaden mer och mer, och idag år 2024 så är det den dominerande modellen av torkarblad.
Moderna flatblades brukar passa både nya och äldre bilar med sitt vanligtvis breda adaptersystem.
Har ni någon historia att dela med er beträffande flatblade torkarblad och hur det var i början när dessa lanserades? Skriv gärna en kommentar på detta inlägg.
Väl mött,
Jonathan / Torkarblad.nu
Lämna en kommentar